2016: entrarà en funcionament un metro de 5,2 justet.


Diuen que ho han deixat lligat i ben lligat. Que no passarà com amb la L12 del darrer govern de CiU. Que governi qui governi, ja no hi haurà volta enrera. Dos anys i una mica més per fer el projecte, tres anys i una mica més per fer les obres. Al 2016 tindrem un metro del que, des de Sant Feliu, en la meva modesta opinió, serà el metro de:
1) és millor això que res.
2) lo tomas o lo dejas
3) donde hay patrón no manda marinero

Al 2016, 2026, 2036, 2046, etc, perquè aquest traçat ja serà malauradament definitiu. Algú, posem al 2046, es preguntarà com van fer un metro tan difícil de comprendre i si no hi va haver altres alternatives. Algú, remenant arxius, potser trobarà que al 2010 ja hi havia molta gent que s'ho preguntava... I també veurà que hi va haver, a Sant Feliu, una important mobilització ciutadana per aconseguir un metro de veritat per a tota la ciutat...

Sempre hi ha qui avui estarà content: els veïns i veïnes que tindran una segona parada de transport públic ferroviari prop de casa: el tramvia (penúltima parada, final de la Rambla) o el tren i el tramvia (final de línia, davant de l'ambulatori de la Rambla). Una minoria estarà d'enhorabona. Legítimament d'enhorabona. Per a la majoria, però, serà un inversió milionària que no incorporarà millores significatives:
- no hi haurà transbordament amb el tren,
- no arribarà al Mas Lluí, ni a Falguera
- no permetrà la continuïtat a llarg termini de la L3,
- duplica mitjans i traçats existents (en paral·lel a la via del tren i al tramvia que hi circularà al damunt quan estigui soterrat)
- afegirà al transport públic molts menys usuaris del que es podria.

Sí que aportarà millores: la realment important, és que permetrà anar sense transbordaments als hospitals comarcal i de Sant Joan de Déu. Però poca cosa més. Massa diners per a tan poc. A més, al comarcal ja hi arriba el tramvia i per anar a Sant Joan de Déu, que té les urgències pediàtriques fins als 15 anys, farem una volta prescindible per Sant Joan Despí. Què hi farem...

Vist des d'un punt de vista de la comarca, crec que encara pitjor, perquè ells ni això. Condemna a la riba dreta del Llobregat a quedar-se sense metro. Un metro que legítimament esperaven els veïns de Sant Boi de Llobregat, per tenir davant mateix de Cornellà un intercanviador molt potent, en aquest cas amb els ferrocarrils de la Generalitat. És evident que la nova línia R3 de rodalies des de Cornellà a Castelldefels millorarà la connectivitat de les dues bandes del riu, però les dimensions, la població i la xarxa urbana de Sant Boi reclamava el metro, però calia una visió i una aposta de futur que el govern de la Generalitat no ha tingut.... però que increïblement els ajuntaments afectats no li han reclamat.

Perquè el govern de la Generalitat ha fet el que havia de fer: atendre les peticions dels municipis que els feien els seus governs respectius. Com va dir el mateix Sr. Nadal als representants de les associacions de veïns de Sant Feliu que s'hi van reunir al maig de 2009, la qüestió és que l'ajuntament de Sant Feliu en cap moment va plantejar cap altra alternativa. En poques paraules els va venir a dir: "si volen canviar de projecte, primer hauran de canviar d'alcalde". Ara, però, potser ni així: no diuen que està "blindat"?

En concret, a Sant Feliu, el ple municipal es va negar a valorar l'alternativa que vam presentar, en un ple extraordinari l'1 de desembre de l'any passat. Els tres partits de l`'oposició a l'ajuntament de Sant Feliu (ICV-EUiA, PP i ERC) conjuntament amb les associacions de veïns de Sant Feliu (menys una) i diverses plataformes, conjuntament amb la Plataforma pel Transport Públic vam convocar un ple extraordinari. Hi va intervenir de manera molt destacada el seu president, Ricard Riol. Al ple, hi vam plantejar una possibilitat alternativa (que es recull en aquests gràfics, repartits en aquell ple) i vam demanar, fixeu-vos-hi bé, no que l'equip de govern assumís aquesta proposta, sinó simplement que pogués ser valorada pel Govern de la Generalitat.

Aquí teniu l'acta completa d'aquell ple extraordinari del metro, de l'1 de desembre passat. Són 33 pàgines, però el que demanàvem es recull a la pàgina 4. Simplement 4 punts i una petició final d'informació als afectats. Ho transcric literalment:

Els  Grups Municipals d’ICV-EUiA, PP i ERC proposen al ple l’adopció dels següents

ACORDS:

1. Demanar al DPTOP de la Generalitat i al Ministeri de Foment de l’Estat una planificació conjunta i més coherent de les noves línies de rodalies i de metro que han de complementar la xarxa actual i han de definir el millor traçat possible del transport públic del futur.

2. Demanar al DPTOP que consideri conjuntament els futurs perllongaments de les línies L3 de Metro i L6 de FGC, atenent alhora al traçat definitiu de la R3 de rodalies de Renfe, per tal d’aconseguir la millor xarxa possible de transport públic ferroviari a la comarca en el seu conjunt i també als diferents municipis que travessa,

3. Demanar al DPTOP, en concret, la consideració de les següents alternatives de traçat:
- L3 de Metro: Zona Universitària – Esplugues – Sant Just Desvern – Sant Feliu.
- L6 de FGC: Sarrià – Esplugues – Sant Just Desvern – Sant Joan Despí – Sant Boi

4. Demanar a l’ATM que consideri conjuntament els traçats de les línies L3 de Metro, R3 de Renfe i L6 de la FGC en la futura planificació del transport públic ferroviaria metropolità,

5. Comunicar aquests acords al DPTOP, al DMAH, a l’ATM, al Ministeri de Foment, al Consell Comarcal, i als ajuntaments que travessarien les propostes presentades de L3 de Metro, R3 de Renfe i L6 de FCG

PSC i CiU van votar que NO a aquesta petició de valorar entre diferents alternatives de futur. ICV-EUiA, PP i ERC vam perdre la votació per 11 vots a 10. Els arguments d'uns i altres estan recollits a l'acta i no val la pena transcriure'ls. I si l'ajuntament directament afectat per un traçat tan polèmic, no trasllada al DPTOP les peticions plantejades pels signants i avalades per gairebé 4.000 signatures, és lògic que el Govern no les considerés: hauria estat deslleialtat institucional! El problema no ha estat, doncs, desacords dins el tripartit de la Generalitat (com interessadament apunta algun diari), sinó la voluntat de l'equip de govern de l'ajuntament, del PSC i CiU de Sant Feliu, d'ignorar totalment l'alternativa que vam plantejar.

A tot això cal afegir una altra circumstància. En aquell ple, el portaveu de CiU, Sr. Fernández Burgui, es va comprometre a impulsar la revisió del traçat de la línia L3 de metro si, finalment, el traçat definitiu de la línia R3 de Rodalies de Catalunya (gestionades per Renfe, però construïda pel Ministeri de Foment) no passava per Sant Feliu (pàgina 25 de l'acta). Un altre brindis al sol per sortir benparat d'aquell moment. No sabem oficialment el traçat de la R3 de Rodalies (Cornellà-Castelldefels), però el Ministeri ja ha dit que no passarà per Sant Feliu. La revisió de la L3 que va prometre Burgui i acceptar de mala gana Vázquez, és evident que no s'ha produït simplement perquè l'equip de govern ni l'ha demanat.

Avui al matí, a l'ofrena floral de la Diada, força gent m'ha preguntat si això es podrà revocar. No és impossible, però molt difícil i molt car. Ara no es licitaran les obres, sinó la redacció del projecte d'obres. Molt hipotèticament, es podria desar aquest projecte en un calaix, i tornar a començar estudiant alternatives de traçat d'aquí a uns anys. Enormement difícil.

Vist en conjunt, el que es licita és molt lluny de tot el positiu que podria ser. Ara bé, hi ha algú que en surt molt beneficiat. El metro passarà per Esplugues, amb un futur intercanviador molt potent amb la L6, passarà pel bell mig de Sant Just, deixarà quatre estacions a Sant Joan Despí i finalitzarà el recorregut a Sant Feliu. Quatre municipis, però l'acte de presentació es va fer a Sant Joan Despí. Jo no trobo que sigui cap casualitat. Com deia al començament, donde hay patrón...´

Comentaris

Anònim ha dit…
Algú s'ha plantejat una línia circular al Baix Llobregat? Passaria per Palau Reial, Esplugues, Sant Feliu, Sant Boi, El Prat, Sants... i tornar a començar.
Bé, encara que fos una bona idea ja veig que és massa tard :(
Anònim ha dit…
Ciertamente tienes toda la razón Jordi, donde manda en el PSC el Sr. Poveda, el amigo Vázquez ni pincha ni corta... desgraciadamente no solamente para los ciudadanos de Sant Feliu, ojo, sino para los de toda la comarca.

Es absolutamente vergonzoso y pienso que todos estamos obligados a hacer lo que sea necesario para impedir esto. Si sale caro y si lleva tiempo, que sea lo tenga que ser, pero hay que IMPEDIR ESTO a toda costa.

La L3 no puede dejar 4 paradas en Sant Joan Despí cuando a ellos les quedan muchísimo mejor, más económicas, más rectilíneas ymás adeacuadas unas posibles ampliaciones de la L5 y la L6 del metro. El Hospital Broggi está servido por el TRAM, del mismo modo que TV3.

La L3 terminando frente al ambulatorio de la Rambla significa su muerte y no ampliación futura, ya que después hay un enorme desnivel y habría que salvar la riera y su colector, lo cual sería imposible a menos que se cambiase la línea muchísimos kilómetros atrás. Y la L3 debería cruzar a la otra banda del río para enlazar con FGC.

La irresponsabilidad es tal que implica no solucionar y empeorar más aún el caos circulatorio de los puentes del Baix, ya que unir FGC en la margen derecha con RENFE en Sant Feliu mediante esta L3 era algo que hubiese paliado el tráfico pesado y de vehículos privados sobre los puentes de Molins de Rei y Sant Vicenç dels Horts.

Queremos y necesitamos metro con 3 paradas en Sant Feliu, necesitamos un intercambiador central con RENFE, L3 y tranvía. Necesitamos un intercambiador en Sant Joan con RENFE, L6 y tranvía. Necesitamos que esa L6 de Sant Joan llegue a Sant Boi y allí enlace con la futura C3. Necesitamos que la L3 de Sant Feliu llegue a Santa Coloma de Cervelló o a Sant Vicenç dels Horts y allí se genere un intercambiador con FGC. Es que inclusolas estaciones más céntricas de Barcelona como Sants o Pza. Cataluña lo necesitan también para desalojar sus andenes y vestíbulos de miles y miles de usuarios que allí se ven obligados a realizar trasbordos innecesarios si en las ciudades exteriores del Baix como las nuestras tuviésemos intercambiadores potentes y coherentes.

Hagamos lo posible entre todos para evitar esto. Si hay que tomar medidas judiciales, que se tomen, si hay que manifestarse, nos manifestaremos, si hay que recurrir al síndic de greuges o al defensor del pueblo, que se acuda, si hay que denunciar y empapelar a Burgui y a Vázquez, que se les empapele por embusteros... es que ni siquiera han dado opción de estudiar la otra alternativa porque veían que Nadal la iba a coger, es una vergüenza, lo que sea que haya que hacer, que se haga, pero no puede ser que eso sea inamovible.

Saludos,
Sergio
Anònim ha dit…
... continuant amb els "si hay que..." d'en Sergio, podem demanar una annexió temporal a Sant Joan Despí.

andreu
Anònim ha dit…
No sé què has volgut dir amb la teva resposta, andreu, però el Sergio té tota la raó, això de l'arribada de la L3 és indignant, sempre es prenen les desicions a favor de Sant Joan Despí i contra Sant Feliu, amb aquest alcalde que tenim.

Ja està bé home, ja està bé, n'estem tips d'això.

Volem un metro de veritat per a TOTA la ciutat!!!

Laia P.
Anònim ha dit…
Novedades en el tema del metro y las cercanías.

Fomento tiene en estudio un túnel bajo la Avenida Diagonal desde Zona Universitaria hasta Glories por el que pasarían diversas líneas de cercanías, entre las cuales, la futura R7 que sería circular y que pasaría por Sant Feliu.

Para que dicha línea enlazase con este túnel tendría que construirse un ramal ferroviario que DIRECTAMENTE afectaría a la zona por la que se ha de ampliar la L3 del metro.

Todo esto modifica sustancialmente la situación inicial por la cual Sant Feliu iba a contar también con una parada de la R3 a Castelldefels, cosa que NO será así.

Con lo cual y teniendo en cuenta todo lo indicado:

- NO hay parada de la R3
- El trazado de la L3 es totalmente erróneo y equivocado
- Habrá un nuevo ramal de cercanías en la zona
- Fomento estudia un túnel bajo la Av. Diagonal

Es totalmente necesario replantear toda esta situación y solicitar que haya un organismo que coordine todas estas obras y proyectos para no duplicar, triplicar y/o cuadruplicar infraestructura.

Saludos,
Sergio