01/12/09: Per un metro de veritat per a tota la ciutat, un ple extraordinari.




Va ser un ple realment extraordinari. Fruit d'un treball unitari també extraordinari, sense precedents. Tota l'oposició i pràcticament tot el moviment veïnal a l'uníson, i no en la queixa, sinó en la proposta. Units no contra ningú, sinó per Sant Feliu. No en els lemes buits de contingut, sinó en l'argumentació consistent, amb dades, amb exemples, amb perspectiva. Amb visió politica (de polis, =ciutat) i qualitat tècnica, amb la intervenció completa, clara i ben exposada del president de l'associació Promoció del Transport Públic, el Sr. Ricard Riol (una persona avesada a negociar directament amb el conseller Nadal o a aparèixer sovint en debats televisius sobre el transport públic i a qui el regidor d'Urbanisme, Sr. Xavier Alegre, va voler desacreditar com que havíem demanat suport "al primero que pasaba por ahí").

Va ser un ple tan extraordinari, que va merèixer dues cròniques específiques dels dos diaris digitals comarcals.

En la crònica del e-digital, vinculat a la Televisió d'Esplugues, amb la qual tenim subscrit un conveni i on els portaveus apareixem mensualment en el programa "El pols de la ciutat", hi ha un bon reportatge d'uns 3 minuts de durada, però punxen una mica en el text escrit.

En la crònica de LlobregatMedia, vinculat a la publicació mensual gratuïta "La premsa del Baix", hi ha una crònica escrita més encertada.

No em puc estar de fer el meu propi resum. Hi havia la sala de plens plena, valgui la redundància, i a tots els assistents se'ls va lliurar aquest document. que compara la proposta del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (2006) amb la que hem elaborat nosaltres, després que el DPTOP rebutgés les primeres al·legacions (2009).

La primera intervenció, en representació dels 10 regidors i regidores que donem suport a la campanya, la vaig fer jo mateix, insistint en la idea amb què he començat aquest escrit i resumint en tres els avantatges que té la nostra proposta:
1) un traçat complementari al tren, amb més cobertura de població (tres estacions) i no paral·lel al tren, repetint el mateix traçat que ja fa des de 1854,
2) més intermodalitat, amb una parada a l'estació de tren per fer transbordament fàcil i ràpid.
3) traçat més directe, sense fer revolts, per reduir temps de viatge i ser més competitiu en relació al transport privat.
A més, en una perspectiva comarcal i metropolitana, planificant de forma conjunta i a llarg termini els tres operadors presents al territori: metro, renfe i ferrocarrils de la Generalitat.

Tot seguit, en representació de tot el moviment veïnal que dóna suport a la campanya, va intervenir un representant de l'Associació de Veïns del Mas Lluí. Finalment, va intervenir en Ricard Riol. La seva intervenció es pot llegir completament aquí.

En Carles Soriano (ERC) i en Sergi Jiménez (PP) van recolzar, en les seves exposicions, totes les intervencions precedents. Tot seguit, va intervenir el regidor d'Urbanisme, en un intent barroer de desacreditar les persones i les opinions precedents, acusant a les persones que legítimament tenen una visió diferent de la ciutat i del seu transport de voler retardar interessadament la posada en funcionament del metro. Va anunciar el vot contrari a la proposta de PSC i CiU, i va dir a més que la seva posició seria ferma.

En les rèpliques i contrarèpliques, el debat ja el va portar en primera persona l'alcalde, amb intervencions de Ricard Riol, Carles Soriano i jo mateix. Vam desmuntar les acusacions de voler frenar la proposta del DPTOP, sinó de voler una valoració més completa i amb un consens més ampli per a una infraestructura que és per a tota la vida. L'alcalde va insistir en la fidelitat institucional a un acord del DPTOP i onze alcaldes de la comarca en relació a la proposta que nosaltres qüestionem.

Ricard Riol i jo mateix vam explicar que aquest acord és molt fràgil, ja que parteix d'una decisió que afecta al Ministeri de Foment (la prolongació de la C3 de Renfe fins a Sant Feliu, fent una gran corba entre Sant Boi i Cornellà) sense l'aprovació del propi Ministeri. Inaudit...

De mica en mica, l'enrocament de PSC i CiU es va anar fent més fràgil. Finalment, en una intervenció del primer tinent d'alcalde, Sr. Fernández Burgui (CiU), va admetre que si el Ministeri no feia la línia C3 passant per Sant Feliu, la proposta actual de metro s'hauria de revisar. Aquesta és, finalment, l'opció que va assumir l'alcalde.

Com vaig destacar jo mateix en una de les rèpliques, és una molt bona notícia que, fruit del ple proposat pels partits i entitats, s'hagi produït un canvi en la posició de l'equip de govern: de rebutjar frontalment la nostra proposta, a admetre que caldrà valorar-la en funció del traçat que el Ministeri de Foment aprovi definitivament per a la línia Cornellà-Castelldefels.

La proposta de metro a Mas Lluí, estació i Falguera va ser rebutjada, finalment, per 11 vots en contra i 10 a favor, un marge massa ajustat per definir infraestructures tan estratègiques com les del tranport públic. Però va quedar clar que el tema del metro no està tancat. Ben al contrari: és un tema que està clar que es revisarà en funció de les decisions que prengui sobretot el Ministeri de Foment pel que fa a Renfe i que, inevitablement, tornarà a posar damunt la taula un canvi en la futura planificació de la L3 de metro a la nostra comarca i a la nostra ciutat.

I em quedo amb la idea inicial d'aquest escrit: a Sant Feliu hem viscut una situació de democràcia directa, participativa, propositiva, continuada i ben gestionada, sense gaire precedents. Això també ha de ser un motiu d'enhorabona. A tothom que ho ha fet possible, MOLTES GRÀCIES!

Comentaris

Sergio ha dit…
Hola,

Me parece una postura muy sensata la de trabajar todos en conjunto, el actual alcalde y su partido incluidos, si finalmente se puede llegar a convencerle cuando el Ministerio diga "no" al recorrido de la futura C3 tangenteando la calle Armenteres, que no el barrio de Falguera que quedaría demasiado lejos... estaría muy bien trabajar todos juntos del mismo modo que en el tema "soterrament" para que finalmente sea ésta y no otra, la propuesta de trazado de la ampliación de la L3 del metro que salga adelante.

Muy bueno y positivo sería también ir buscando apoyos en los ayuntamientos de la otra margen del río, la margen derecha, que se beneficiarían de una conexión mediante L3 entre RENFE y FGC, y también sería de desear, para apoyar este trabajo el buscar los apoyos también necesarios de las propias poblaciones que se van a beneficiar directamente de esa futura C3 de cercanías (poblaciones del corredor de Castelldefels), en donde se preferirá que dicha C3 sea lo más directa posible y que no pase por Sant Feliu dando una enorme vuelta y duplicándose y solapándose con otras infraestructuras en paralelo.

En esos Ayuntamientos y a petición de la propia IC-V allá donde haya representación o de forma externa si se puede, podrían desarrollarse iniciativas para apoyar esta idea y para propiciar que esos Ayuntamientos de los 11 que cree el alcalde que están "con nosotros" se pronunciasen en este sentido y por escrito diciendo que prefieren la línea más directa.

De esta forma la fragilidad del pacto que se firmó en 2006 se pondría de manifiesto, el equipo de gobierno actual no lo tendría como un escrito "sagrado" y la decisión del Ministerio de Fomento y de la Generalitat al respecto de C3 y L3, respectivamente, sería ya mucho más clara.

Con todo ello, quien saldría ganando a la larga sería la ciudad de Sant Feliu y toda la población de la comarca en general y del centro del Baix Llobregat en particular. Nuestra capitalidad se vería aumentada y las prestaciones de una línea de metro que nos llevase directamente a la Diagonal y que uniese los FGC de la margen derecha con la RENFE aquí en la margen izquierda, apoyada por el tranvía, serían excepcionales.

La potencia de comunicaciones que existiría en Sant Feliu de Llobregat sería importantísima y una L3 transversal aquí en nuestra ciudad ayudaría también muchísimo a que las colapsadas estaciones e infraestructuras de la propia Barcelona, especialmente los intercambiadores donde todo el mundo cambia de medio de transporte por estar solamente en Barcelona, viesen cómo esta tendencia variaría notablemente, ya que el situar intercambiadores de metro, tren de cercanías y tranvía en ciudades exteriores como Cornellà (TRAM+L5+Cercanías), Sant Joan Despí (TRAM+L6+Cercanías) y Sant Feliu (TRAM+L3+Cercanías) aligeraría enormemente la carga de usuarios y viajeros que las estaciones de Barcelona más importantes (Sants, Pl. Catalunya...) soportan día a día.

Un pronunciamiento a favor de todo esto del propio Ayuntamiento de Barcelona sería excepcional también.

Y finalmente nuestro propio alcalde debería ver todo esto, debería ser partícipe de ello y debería alegrarse junto con todos nosotros de poder contemplar un buen día un Sant Feliu con 3 paradas de la L3.

Personalmente y si se está dispuesto a agujerear bajo la Rambla Marquesa Castellbell para que pase el metro, creo que Sant Feliu podría agujerear ahí perfectamente, pero mi idea a título personal es que lo que hace falta justo en ese lugar es, no un metro paralelo al tren, sino un gran aparcamiento disuasorio de al menos 2 plantas, dadas las dificultades y escasez de aparcamiento que tenemos en la ciudad. Podría incluso ir de la N-340 hasta la Pl. Pere Dot y extenderse hasta la Pl. Laujar de Andarax, lugar desde donde ya el terreno es más difícil, otro de los factores por los que se condenaría de por vida a la L3 a morir allí, puesto que para ampliarla, debería de circular a una considerable profundidad para luego no tener más salida que Molins de Rei.

Saludos,
Sergio