Metro: obligats a entendre'ns.

Ahir es va fer el primer debat a fons al ple municipal sobre el futur traçat del Metro a Sant Feliu. Hi va haver la contraposició de dos projectes. D’una banda, un plantejament comú d’ICV-EUiA i ERC amb la proposta ja coneguda d’un traçat de la L3 venint per Sant Just i amb tres parades a Mas Lluí, estació i Falguera. De l’altra, un plantejament defensat només pel PSC amb la proposta també coneguda d’un traçat de la L3 venint des de Sant Joan (en paral·lel a la via del tren) amb dues parades a Torreblanca i la plaça Pere Dot.

Es van sotmetre a votació les esmenes gairebé coincidents d’ICV-EUiA i ERC. El resultat no és el millor i ens obliga a llegir-lo amb atenció: 8 vots a favor (7 d’ICV-EUiA i 1 d’ERC), 8 vots en contra (8 del PSC) i 5 abstencions (3 de CiU i 2 del PP). Finalment, la proposta d’ICV-EUiA i ERC es va rebutjar amb el vot de qualitat de l’alcalde, que va desfer un empat que ens ha de fer reflexionar.

L’alcalde va insistir en el fet que la proposta, per entendre’ns, Sant Joan Despí – Pere Dot, era el fruit d’una decisió d’alcaldes i Generalitat de primers del 2006, amb una visió global de la xarxa comarcal que -em va semblar entendre- no es pot modificar. És, evidentment, un acord que s’ha de tenir en compte, però que crec que no es pot considerar com a definitiu. El resultat de la votació de Sant Feliu ho evidencia; suport de 8 regidors i regidores sobre un total de 21..

D’altra banda, la proposta que ICV-EUiA va presentar a Sant Feliu també té una visió global de comarca, la presentarem en tots els ajuntaments del Baix Llobregat i és més que probable que més d’un Ajuntament la faci seva.

És per això que estic convençut, doncs, que l’acord inicial de 2006 de la Generalitat i alguns alcaldes s’haurà de revisar, que s’haurà de modificar: una reunió cojuntural i limitada no pot definir en exclusiva el traçat global d’una xarxa de transport públic que durarà gairebé per sempre.
També és evident que la proposta d’ICV-EUiA, per entendre’ns, Sant Just – estació, necessita un recolzament més ampli que l’obtingut ahir en el ple municipal. El convenciment que és una opció millor per a Sant Feliu i el Baix no es pot quedar en les nostres organitzacions polítiques i alguns sectors del moviment veïnal, tant de Sant Feliu com la comarca. Cal que hi hagi més informació a la comarca sobre les implicacions dels projectes en joc i una participació intensa i conscient en un tema que ens afecta d'una forma molt directa.

Crec, en conseqüència, que no podem mantenir indefinidament un pols (innecessari i absurd) sobre aquest tema, però tampoc pot ser que el PSC pretengui que ens afegim, com si diguéssim amén, a un projecte en què no hem intervingut i que no compartim.


Estem, afortunadament, obligats a entendre’ns, que és diametralment oposat a estar obligats a acceptar de mala gana. És obligat un procés de diàleg, polític i social, previ a la presa de les millors decisions per a Sant Feliu. I no només pel traçat del metro, sinó en els grans trets de la planificació urbana a mig i llarg termini de la nostra ciutat.
En aquest camí, amb propostes clares i voluntat de posar sempre per davant els interessos globals de la ciutat i la comarca, estem clarament compromesos els regidors i les regidores del Grup municipal d’Iniciativa i Esquerra Unida.

Comentaris

Anònim ha dit…
Sóc ciutadana de Sant Joan Despí i treballo a Sant Feliu.

Digue'm si ho he entés bé, si us plau, amb la proposta actual, hi ha més municipis del Baix Llobregat que disposarem de metro, i vosaltres tindreu dues parades de metro.

Amb la vostre proposta, Sant Joan Despí es queda sense metro, no tenim connexió sant joan-sant feliu i només guanyeu una parada.

A més, entenc que tornar a valorar el traçat suposarà revisar tot el projecte del metro i retrasar l'arribada del metro a Sant Feliu, i a tot el Baix...

és així?

perque aleshores, entenc que és millor per a Sant Feliu tenir més cobertura, però no es millor esperarse més temps per a tenir el metro, ni es millor en el conjunt global de la comarca el nou traçat no?

Entendràs que com a ciutadana de Sant Joan i treballadora de Sant Feliu, la vostra proposta em resulta increiblement poc solidària amb el meu municipi.

Si no és que ho he entés malament, aleshores et demano m'ho expliquis bé.

gràcies.
Anònim ha dit…
Hola Dània

La connexió Sant Joan Despí - Sant Feliu queda assegurada per la Renfe, exactament pel mateix camí que vol fer el PTOP. Reproduir el mateix que fa la Renfe però sota terra és llençar els calers. En canvi, es pot fer un Metro que complementi la Renfe, tant a Sant Joan Despí com a Sant Feliu de Llobregat, i això és la L3 bifurcada a Sant Just.

Son els mateixos quilòmetres però donant accés a zones per on no passa actualment la Renfe. No et sembla més lògic que tornar a foradar sota el tren de Rodalies?
Anònim ha dit…
Hola,
no em referia només al tema connexió sant joan despi-sant feliu.

Entenc que el metro és un mitjà que ens serveix per connexions de major amplitud, digue'm-ne.
Connexió amb Sant just, amb Barcelona etc...
No em sembla solidari que feu una proposta que només beneficia al transport intern del vostre municipi!

A més pel que he llegit a d'altres blogs, el que vosaltres proposseu enrediria el temps d'execució del projecte en bastants anys. és cert això?

D'altra banda, també he llegit que en realitat, quan veu votar el projecte l'estudi d'aquestes variables estava demanat i que encara no està fet.
Aleshores no entec per que es torna a demanar, si ja està demanat només a falta de resposta...

Tot plegat em sembla que ens confoneu massa a la ciutadania.

gràcies per respondre'm i llegir-me.
Dània,
Si jo fos ciutadà de Sant Joan Despí, també preferiria la proposta de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, que han fet seva ICV-EUiA i ERC.
T'ho intentaré argumentar amb un gràfic. Com que en els comentaris no se'n poden posar (si més no, jo no en sé) ho faré amb un altre escrit així que pugui.
I gràcies a tu per intervenir en el debat: la gràcia dels blocs és la possibilitat de posar comentaris, comentar els comentaris i així successivament: és tot el que internet fa possible!