Bancs d'aliments: la resposta solidària a un drama inadmissible.

El darrer cap de setmana de novembre va tenir  lloc a tot Catalunya, també a Sant Feliu, el Gran Recapte d'Aliments organitzada per la Fundació del Banc d'Aliments. Va assolir xifres récord de recaptació, bon senyal de la solidaritat de la gent, mal senyal de la situació cada cop més desesperada de cada cop més famílies. Quina és la realitat dels bancs d'aliments a Sant Feliu? I més encara, que s'hauria de fer a Sant Feliu per detectar les situacions de risc d'infraalimentació i per garantir que tothom, especialment els infants i la gent gran, mengi de manera suficient i tres cops al dia?

A Sant Feliu, a data d'avui, hi ha tres bancs d'aliments, vinculats a la parròquia de Sant Llorenç, a la de Sant Joan Baptista i a la comunitat evangelista. Els tres bancs d'aliments estan coordinats  amb l'Ajuntament, més concretament amb els serveis socials municipals. Creu Roja també compta amb un banc d'aliments específic per a persones grans i també es coordina amb serveis socials.

Per anar als bancs d'aliments, la persona ha de tenir un val. Aquest val el donen els serveis socials de l'Ajuntament, que és allà on ha d'anar qualsevol persona que es trobi en la necessitat de demanar menjar. També pot anar a les parròquies, però la faran anar als serveis socials per tal de tenir una valoració global de la situació de la família. Posteriorment, l'assistent social de Càritas decideix si la família ha d'anar a una parròquia o a una altra, normalment a la que li correspon per domicili. Les decisions de "a) ha de tenir o no val per al banc d'aliments", i "b) a quin banc d'aliments ha d'anar" no correspon als voluntaris i voluntàries dels bancs d'aliments, ja que els posaria en un compromís i una responsabilitat que no tenen per què assumir.

Els vals són per a un període de tres mesos, tot i que les famílies que determinen conjuntament els serveis socials i Càritas poden tenir novament val per als períodes que necessiti la seva situació d'emergència.

Les famílies amb val van a recollir el seu lot als bancs d'aliments que els han assignat. Actualment, el banc d'aliments de la parròquia de Sant Llorenç atén a 80 famílies, el de la parròquia de Sant Joan Baptista atén a 70 famílies i l'Església Evangelista atén a 20 famílies. En total, entre 30 i 40 voluntaris i voluntàries dediquen moltes hores del seu temps al banc d'aliments: recollir aliments, classificar-los, fer els lots, atendre les famílies, repartir-los,... Una tasca generosa i solidària que mai no em cansaré d'agrair.

Els bancs d'aliments no tenen una capacitat ilimitada d'atendre famílies en situació d'emergència: la seva capacitat de resposta depèn del nombre i la disponibilitat horària de voluntaris i voluntàries, de la superfície i capacitat del magatzem dels aliments i de la capacitat de recollir-los. La partida econòmica que hi destina l'Ajuntament no és una limitació, ja que és una prioritat i s'hi incorporen els diners que els serveis socials determinin.

Donades les limitacions de capacitat de tots els bancs d'aliments de la població i la llista d'espera que tenen els serveis socials, a partir del dia 10 de desembre i amb la col·laboració dels voluntaris de Creu Roja es posarà en funcionament un altre banc d'aliments, al barri Falguera.

Els bancs d'aliments són només una de les actuacions municipals dirigides a garantir el dret a l'alimentació. N'hi ha d'altres: el menjador social del Casal de la Gent Gran, les dotacions d'aliments a domicili d'algunes persones grans (en aquest cas, amb els voluntaris i les voluntàries de la Creu Roja de Sant Feliu) i les beques per als menjadors de les escoles bressol, les escoles de primària i els instituts de secundària.

La garantia del dret a l'alimentació és, al seu torn, un dels cinc eixos prioritaris de la política social de l'Ajuntament. Els altres quatre són l'habitatge, l'educació, l'atenció social i l'ocupació. Aquests cinc àmbits de treball són els eixos centrals de la Mesa per al Desenvolupament Econòmic i la Cohesió Social (que es va constituir el dia 3 de desembre) i del Consell Municipal de Serveis Socials, que es constituirà el dia 10.  Des de les àrees de Promoció Econòmica i de Serveis Personals treballarem conjuntament per definir, compartir i avaluar les actuacions municipals i ciutadanes que han de fer possible la cohesió social a la nostra ciutat. Per fer possible, com deia a la Nadala de l'any passat, que, en temps tan difícils com aquests, puguem tirar tots endavant sense deixar ningú enrera.

Comentaris