Sumar raons, força i complicitats per aconseguir el soterrament de les vies.

El soterrament de les vies del tren és un tema que he tractat a bastament en aquest bloc: 51 escrits tenen l'etiqueta "soterrament", com es pot veure a la part dreta i inferior del meu bloc. El primer el vaig escriure a desembre de 2006, i el darrer és de novembre de 2011: gairebé cinc anys d'opinió a l'abast de qualsevol persona interessada. Temps suficient per veure si el meu discurs, el discurs d'ICV-EUiA, ha anat variant al llarg del temps, especialment des de les eleccions de maig de l'any passat i la configuració del nou govern de Sant Feliu.

8 de febrer: una reunió necessària i positiva a la Generalitat.
Tot i que alguns dies després, amb aquest escrit vull explicar la visita que les regidores Lídia Muñoz, Rosa Maria Martí i jo mateix vam fer el passat 8 de febrer al conseller del Departament de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i al director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font. Va ser la primera reunió institucional en aquest mandat de l'Ajuntament amb la Generalitat, i es va centrar, lògicament en el soterrament. La nostra intenció era molt clara, tot i que el tema és prou conegut pel Govern: ratificar la necessitat de l'obra, i actualitzar i compartir informació sobre l'estat del projecte d'obres i el seu finançament.

Pel que fa a la necessitat de l'obra, vam mantenir una doble argumentació que el conseller Recoder, amb una experiència dilatada i molt valuosa com a alcalde de Sant Cugat, va entendre ràpidament i perfecta. D'una banda, des d'una perspectiva local: seguretat dels milers de santfeliuencs i santfeliuenques que creuem a diari el pas a nivell i superació d'una barrera urbana que parteix a Sant Feliu al llarg de més de 1.300m, talment com una ferida oberta al mig de la nostra ciutat. Però de l'altra, des d'una perspectiva general: el servei de la R4 de Rodalies no es pot millorar ni en freqüències, ni en qualitat ni en seguretat si no es soterren les vies i s'elimina el pas a nivell de Sant Feliu, el punt més negre de la xarxa ferroviària de l'àrea barcelonina i que impedeix una millor prestació del servei ferroviari entre BCN, el Baix Llobregat i l'Alt Penedès.

Aquesta doble visió, local i general, és la que vam recollir en aquesta nota informativa que va publicar l'Ajuntament i que vam consensuar amb el Departament. La vam enviar als mitjans de comunicació, i a partir de la nota, la necessitat i la reivindicació del soterrament han aparegut, fins ara, a El Periódico, al diari digital La Malla i també a Tele5 i a Cuatro. Acumular raó, força i complicitats necessiten generació de bona informació i difusió al màxim nombre de mitjans possibles. Estic convençut que aquesta estratègia ajuda a la ciutat de Sant Feliu en la nostra lluita per aquest objectiu, en el qual no ens podem permetre el luxe de defallir, malgrat el desgast pel temps transcorregut i els entrebancs amb què ens anem trobant. D'aquesta doble perspectiva local i general, ja en vaig parlar, per exemple, en aquest escrit de febrer de 2011 o en aquest més antic de març de 2010, per citar només dos dels 51 que abans esmentava.

Només dos dies després, el Partit Socialista va treure una nota de premsa molt desafortunda acusant a ICV-EUiA-ISF i a CiU de trencar la unitat d'acció pel soterrament. Immediatament, al web d'Iniciativa vam puntualitzar la nota de premsa del PSC. Sóc totalment conscient del cansament que provoquen les picabaralles entre partits, però sóc també molt conscient que de vegades pot ser encara pitjor que algunes acusacions injustes quedin sense la rectificació corresponent. Estic convençut, a més, quela Sra. Borrell rectificarà amb els fets les paraules d’aquell escrit, i no crec que calgui donar-hi més voltes.

En quin punt estem ara? Amb quina perspectiva treballem?En aquests moments, estem treballant per reforçar aquesta argumentació de la importància local i general del soterrament de les vies. Els quatre portaveus municipals i jo mateix ens hem adreçat als alcaldes i alcaldesses de tots els municipis que formen part de la línia R4 de Rodalies demanant el seu suport al soterrament de les vies i la supressió del pas a nivell de Sant Feliu. I justament també amb una doble perspectiva: de suport i solidaritat a la nostra ciutat, però també en interès propi ja que, sense “el nostre” soterrament, no hi pot haver més freqüència de trens ni millor servei ferroviari per a la seves pròpies ciutats. Es tracta, com dic en el títol d’aquest escrit, de sumar raons, força i complicitat

Un cop tinguem les mocions aprovades pels plens dels municipis de la R4, insistirem en aquesta doble perspectiva local i general tant davant de la Generalitat com del Ministeri de Foment, amb el qual estem pendents de la primera reunió amb l’equip de la nova ministra, Ana Pastor.

I amb aquest mateix objectiu de sumar raons, força i complicitat, continuarem treballant amb els mitjans de comunicació i fent tan present com sigui possible a premsa, ràdio, televisió i a Internet i les xarxes socials la reivindicació històrica de la nostra ciutat. Animo a tothom que pugui que, en els entorns socials i virtuals de què formi part, ens ajudi a difondre i a explicar de manera constant la necessitat que tenim a Sant Feliu de soterrar definitivament les vies del tren. Simplement per ser, d’una vegada per totes, una ciutat de carrers i barris units per un passeig i mai més separats per una barrera ferroviària.

Comentaris