Espai públic, prioritat per als vianants. Abans, donar alternatives d'aparcament.

De vegades, sembla que Vázquez i Burgui hagin descobert la sopa d'all. Ara, a Can Calders, estan fent un discurs arriscat a propòsit de l'ampliació de les voreres als carrers del barri i la supressió de places d'aparcament. Pretenen presentar-se com a "bons" de la pel·lícula que volen la millora de l'espai públic del barri, i sembla que vulguin alhora presentar com a "dolents" de la pel·lícula als membres de les associacions de veïns i de comerciants al barri, acusant-los de donar prioritat als cotxes davant de les persones.

Aquesta mania de confrontar posicions diferents justificant-les en processos participatius a mida és molt lluny del que va fer ICV des del govern municipal. En comptes de buscar el suport d'una majoria mínima (com en el tema dels arbres a Francesc Mestres), nosaltres buscàvem l'entesa entre tots els sectors i punts de vista implicats, com es va constatar en la remodelació de la Rambla.

I a Can Calders aquesta entesa la vam fer possible de forma molt clara. És clar que vam treure tot l'espai possible als cotxes per donar-lo a les persones. Aquesta foto n'és un exemple evident: tothom pot recordar com aquesta zona de jocs a davant del cementiri era un aparcament.

Però la supressió de vehicles no es va fer a la brava, com ara pretenen Vázquez i Burgui, sinó generant prèviament un aparcament alternatiu i proper: just al costat del cementiri, on ara hi ha la pista coberta del barri.

És a dir, una millora va anar lligada a l'altra: primer, generar aparcament i després, treure cotxes del carrer. Diguem-ho tot, de passada: aquest solar es va comprar el 2001 només amb el vot d'Iniciativa i el vot en contra de PSC, CiU, ERC i PP. Just com la compra de la fàbrica de les tovalloles!

Bé, això és aigua passada, tot i que exposa amb claredat la trajectòria de cada partit en relació als barris de la Salut i Can Calders. El que més importa és el present i el futur: què hauria fet ICV ara i què proposa de cara al futur immediat?

ÉS evident que compartim amb tothom (govern, veïns i comerciants) la voluntat d'ampliar voreres o, directament, peatonalitzar espais significatius dels dos barris. Però abans, hauríem abordat de manera molt diferent el tema de l'aparcament. La nostra primera opció no hauria estat fer un aparcament a la fàbrica de les tovalloles (de construcció més complexa i de menor capacitat, condicionada per les obres de la canalització de la Riera de la Salut i les futures obres del soterrament) sinó un aparcament subterrani al costat del cementiri, de més capacitat i menor cost, que hauríem construït directament i venut a preu de cost als veïns i veïnes dels dos barris, Ni més ni menys que el que ja havíem fet a Can Maginàs (i també amb el vot contrari dels socialistes a principis dels anys noranta!). Ben al contrari de l'aparcament a preus més que discutibles que, per més inri, té les obres parades, sense que -que jo sàpiga-  ningú no n'hagi donat explicacions.

I això és el que tornarem a proposar al 2011, quan fem el programa electoral amb les aportacions del veïnat dels dos barris. Amb el mateix esperit amb què, al març de 1992, vam iniciar el procés de construcció del pàrking de Can Maginàs i que es recull en l'acta d'aquell ple: "construir un aparcament subterrani per tal de procedir posteriorment a la venda de les places sense ànim de lucre i per tal d'intentar solventar la greu problemàtica de l'estacionament a la zona i per tal d'evitar l'especulació, intentant afavorir al màxim als ciutadans amb escassos recursos econòmics"




Comentaris